Startsidan

-

Installationer --- Poesi som metervara

Hur alltihop började

Fyra personer och tolv samtalsämnen

– Jag tycker att konstnärer och poeter borde använda sig mer av de nya digitala uttrycksformerna. Till exempel skapa en flera meter lång utskrift med dikter – täckande en hel vägg, sade Susanne.

I skuggan av stora lövträd satt fyra personer och talade om det som rörde sig mellan världsläget och poesi. Susanne och Alexis hade just berättat om sitt tryckeri baserat på digital teknik. Carl och Jörgen hade just berättat om sitt mångåriga poesiprojekt Dodeka.

Det var mitt i det samtalet som Susanne fällde den där repliken. Den fick samtalet att tystna – inte av förfäran, utan av insikt och eftertänksamhet. Samtalets fortsättning fick ny energi.
- Är poeter insnärjda i ett nät av hur poesi uttrycks för att framstå som en seriös kulturyttring?
- Vad skulle motsvarigheten till de unga poeternas stand-up-poesi och lyrisk performance vara, om inte litet avant-garde i den visuella presentationen?
- Behöver ingenjörer förmedla digitalteknikens möjligheter till författare – i poetisk form?

När Carl och Jörgen upprymt promenerade från Susanne och Alexis, fantiserade de om en poesi-vepa fylld med dikter och bilder. Uppsatt i ett gallerihörn skulle den få besökaren att vandra längs vepan och läsa en lång, enradig dikt.

Detta hände en varm vårdag 2018 i och utanför Susannes och Alexis trädgård.

Målbild

Tanken på poesi på en lång utskrift ledde till uppslaget ”Poesi som metervara”. Ordet metervara ledde vidare till idén att låta formen påverka innehållet i dikterna. Och till detta addera poesiprojektet Dodekas inriktning: poesi från tolv håll.

Till slut konkretiserade Carl och Jörgen sina tankar i en målbild:
- En tolv meter lång vepa, en meter bred, uppsatt i ett galleri. Vepan har tolv dikter skrivna i var sin bild. I vepans underkant är en enradig dikt tryckt.

- Som komplement till vepan finns i galleriet föremål och information som associerar till längd. Till exempel tumstockar och definitionen av metern. Poeterna kan ibland närvara och likt torghandlare demonstrera föremålen och förklara informationen – gärna i en lättsam ton.

- Presentationen har en prägel av ”performance”, så utställningen avslutas med en ”finissage” där vepan tas ner från väggen och eventuellt sålda enmeters bitar av vepan klipps av, signeras av konstnärerna samt överlämnas till köparen. En intressant diskussion kan uppstå om kunden vill köpa 1,5 meter…

Dikter och bilder

Carl och Jörgen författade dikterna tillsammans via telefonsamtal och epost. De tillhörande bilderna valdes och skapades på samma sätt. Denna form av samarbete är mycket givande när man inte bor i samma stad. Att arbetet tog lång tid förlängde bara trevligheten.

Ett första förslag till den långa, enradiga dikten var:
”Om du kan läsa detta, står du tillräckligt långt bort.”
Men som sagt, form skulle bestämma innehåll, och den dikten var för kort för att löpa längs vepans hela underkant. Den slutgiltiga formuleringen av långdikten blev:
”Mina minnen är koordinater. Får jag komma tillbaka? Jag vill lära mig minnas. Kommer jag fram? Hur långt måste jag gå för att lära mig minnas? Jag står stilla utan minnen.” Den dikten skrevs i en svagt vågig linje under bilderna och ovanför måttbandet. Måttband

Bieffekter av ett tema

Målbilden för vepan inspirerade till fysiska konstverk och poesi som kompletterade vepan. De blev bieffekter av temat ”metervara”. Och bidrog samtidigt till en mer komplett utställning.

Även stora planer får plats i en liten ask

Fiktion och verklighet stämmer ju inte alltid överens. Fast det är ju vitsen med fiktion. Den avlånga poesin skrevs aldrig ut på papper. Pandemin kom emellan. Och tolv meter högupplöst utskrift från en högkvalitativ skrivare är dyr.

Så den avlånga poesin blev efter flera år en virtuell remsa. Med samma innehåll som den ursprungliga tanken, men i en annan form. Bättre eller sämre? I alla fall annorlunda. Men sådan är poesin: inte starkast, men mest anpassningsbar – som en framgångsrik överlevare i kultur-evolutionen. Darwin anade nog inte att han också beskrev hur poesi utvecklas.

-

Upphovsskyddat © 2004 - 2025